Over torens en brandtrappen

Voor mijn boterham kom ik op veel plaatsen. De laatste tijd is dat merkwaardig genoeg vooral in torens. Hoog en droog en verre van ’t geluk zei mijn grootvader altijd. Daar zal iets heel diepzinnigs achter gezeten hebben, maar ik heb hem nooit gevraagd wat precies.

Torens dus.
Nu zit ik zelfs in een dubbele toren, met een loopbrugje ertussenin. Cool man.

Cool man

Als je daar loopt voel je je master of the universe!
Of toch tenminste van een straat of twee in Schaarbeek.

De hoogste toren is, ik schat, 32 verdiepingen hoog en de andere een aantal minder.
Het loopbruggetje is op verdieping 25.

Dus als je zoals ik op verdieping 17 zit en je moet naar de andere toren, dan is het altijd even rekenen of je langsboven gaat of langs beneden. Langonder is meestal rapper, langsboven toffer.
Gelukkig zijn er liften in zo’n gebouw. Het duurt soms wel even vooraleer je er eentje te pakken krijgt, maar nog altijd is het sneller dan met de trap.
Per toren zijn er ook twee trappen, brandtrappen eigenlijk. Voor de ene brandtrap staan er voetjes op de grond, bij de andere niet.

Veel intro allemaal om te vertellen dat ik vrijdag dringend moest plassen.
En dat de toiletten op 17 allemaal bezet waren.
En dat ik dus de trap nam naar 16.
En dat ik in mijn haast de trap nam zonder de voetjes.
En dat ik …

Oooow… fuck.
waarom dan toch?

evacuatie

 

evacuatie

 

Kan er mij ergens een architect het nut uitleggen van dergelijke constructie?

 

Geplaatst op 10 maart 2013, in Heb ik dat weer. Markeer de permalink als favoriet. 29 reacties.

  1. Gelukkig ben ik geen architect 🙂

  2. Ik zal het hem eens voorleggen (en ondertussen heel erg blij zijn dat ik niet in zo’n toren moet zijn – nogal veel last van hoogtevrees namelijk)

    • Ha, ha! Ik ken nog zo’n gebouw:het Administratief Centrum Zuid te Gent: maar 8 bouwlagen (gelijkvloers, 5 verdiepingen en dan nog een stuk of 2 ondergronds), altijd veel volk, en slechts 2 liften (panoramische, dat kost veel geld en staat chique), waarvan er altijd wel één ergens vastzit omdat kuispersoneel of een koffiemadam + “remorque” een deur blokkeren. En nergens een trap te bespeuren.
      Als je erg goed zoekt, buiten de gladgetreden paden kan je ze vinden om dan inderdaad vast te stellen dat je, éénmaal de deur achter je dicht, alleen naar beneden kan… en buiten op straat uitkomt.
      Ik weet het niet, maar brandweeradviezen zijn soms vreemd. NIet dat het in hun reglementen staat. Althans ik heb dit nog nooit ergens letterlijk gelezen, maar ze interpreteren graag verschillend van gemeente tot gemeente.

      • Van ’t w-e nog gehoord.
        Op een schooltje moest voor de brandveiligheid een branddeur vervangen worden.
        Die oude deur was 20 minuten brandbestendig, de nieuwe 3 uur.
        De sjambrang moest niet vervangen worden, dat mocht oud hout blijven.

        Dus als het fikt is de nieuwe deur 3 uur brandvrij. Het is alleen jammer dat ze er na 20 minuten uitvalt als de sjambrang is weggefikt.

  3. euhm. Neen. Buiten dan dat hij als brandtrap moet dienen en er dus moet zijn. Maar waarom je niet van het ene naar het andere verdiep mag, is mij een raadsel. Omdat er anders teveel kuiswerk aan is, is het enige wat ik kan bedenken.

  4. Niet zeiken, Moose; gewoon doorlopen.

  5. Architecten maken ook niet altijd de meest verstandige keuzes, schijnt… 😉

  6. Zeer praktisch, hahaha

  7. Gelukkig heb je altijd je fototoestel bij als je gaat plassen.

    • Ik zou hier nu een heel interessante opmerking kunnen geven over “altijd moeten bereikbaar zijn en dus in bezit van iPhone met ingebouwd fototoestel”, maar ik heb nog een van de eerste modellen gsm, zo eentje die nog werkt op bruinkool.
      Ik ben de volgende dag nog eens naar beneden getsjaffeld om het allemaal te gaan fotograferen. Inderdaad 17 verdiepingen. Terwijl vanop 13 eigenlijk genoeg was, want op 17, 16 , 15 & 14 was die sticker van de deur afgevallen. Dju toch.

  8. Is die loopbrug grotendeels in glas ? Zoja, daar zou ik graag eens over lopen want ik heb geen hoogtevrees.
    Wat ik me ook af vraag : was je nog op tijd in een wc om te plassen ?

  9. Ola. Dat glazen brugje is me net iets te hoog. Maar ik vind het wel mooi, kan het zijn dat je dat gebouw vanop de trein kan zien?

  10. Een brandtrap dient om in noodgevallen (zoals brand er een is) het gebouw te kunnen verlaten en dat doe je liefst gelijkvloers. De deur moet dus van binnen naar buiten opengaan. Als ze ook in de andere richting los staat, krijg je nogal eens ongenood bezoek. Bezoekers dienen zich aan te melden via de reguliere ingang waar een receptie is, niet via een insluipwegje. Daar ondervinden wij op het werk nogal eens de nadelige gevolgen van. Enkel die gangen waar labo’s met toegangsbeperking zijn, zijn bij ons langs buiten afgesloten. Daar verdwijnen ook minder portefeuilles, laptops en gsm’s…

  11. Dat zal best een mooi uitzicht geven. Ik zou het zeker gaan bekijken maar dan nadien weer efen vlug verdwijnen want ik heb bij het ouder worden hoogtevrees gekregen.

  12. Een verouderd stilstaand blog?

    Heeft de architect nog geen antwoord gegeven?

    Vragende groet,

  13. Verouderd? Tss tss tss.
    Stilstaan? Gewoon traag vooruitgaan, ja.

  14. Het reactievermogen is in ieder geval scherp.
    Zonnige zomergroet,

  15. Waarschijnlijk was hij op het laatst nog de trap vergeten in het hele ontwerp..

  16. Appelmoose, wat blijf ik toch van je sprankelende schrijfstijl houden!

Geef een reactie

