Wat is kunst? Wim Delvoye?

Wat is kunst?
In de reeks – laten we eens een discussie op gang trekken waar we niet zullen uitkomen-. Welja, waarom ook niet?

Wat is kunst? Kunst is voor mij: een bewuste expressie van iemand die we achteraf kunstenaar noemen, en zijn uitdrukking raakt je. Of je het nu mooi vindt, of afschuwelijk lelijk, of slim of choquerend, dat is minder belangrijk, het moet je raken.
Althans, zo zie ik het.
Meuris placht met Noordkaap te zingen: Wat is kunst? Wat is kunst? Die blik in je ogen: dat is kunst.
Wel, heb je bestudeerd hoe je wou kijken, en heb je dan bewust zo gekeken, dan kan dat kunst zijn. Anders is het biochemie.
Reflexie van zon op oogbal doet oogvocht glinsteren. Blinkende schittering stuurt visuele prikkel via oogzenuw naar hersencentrum van de man. Zenuwstelsel wordt geactiveerd, bloedtoevoer bijgestuurd en piet komt recht.
Ook leuk, maar geen kunst.

Daarom zegt Wim Delvoye me niet veel. Hij is me te steriel. Nochtans zou hij een voetje voor moeten hebben want hij is afkomstig van waar ik opgroeide. Ik kende hem nog van vroeger, van toen hij nog Delvooje heette en niet Delvwa.
Maar toch. Zijn Cloaca of kakmachine, zijn vogelhuisjes in SM-leder, zijn voetballendoelen met glas-in-loodraam, getatoeëerde varkens,… voor mij blijven het ideeën, maar pakken doen ze me niet.
Het idee is genoeg, je hoeft het niet meteen te zien. Het zien voegt niks toe. Je neemt twee concepten die elkaar een beetje tegenspreken: steen is hard/rots is hard, knuffelberen zijn zacht en dan maak je een rots in knuffelberenstof of je maakt een knuffelbeer in marmer. Tof idee, misschien nog wel leuk om te zien, maar daar houdt het op. Voor mij toch. Dus Delvwa, mwwa mmwa.

§§§

Ik wandelde door een ettergat van Brussel, niet zover van de puist van Koekelberg. Gewoon wat mist weghappen. Muizenissen uit de kop laten waaien tijdens de middagpauze. Struinen door Schaarbeek, Sint-Joost-ten-Node, Brussel-Noord.
Brussel plakt. Zoals ook Antwerpen plakt.
Antwerpen plakt als een opengetrapte suikerspin, of als gesmolten stroopwafels op de stoep.
Brussel plakt als een klodder mayonaise in een achtergelaten frietbakje, als een veeg kipcurry op een servet, als ranzige looksaus in de goot.
Vies en vuil met herinnering aan lekker.

Doelloos liep ik straat in, liep ik straat uit, in de etalages kijkend naar mijn ongeschoren kop: café Volga, chez Sotiri. Twee kortgerokte, hooggehakte dames roken op een hoek. Ze vangen mijn blik. De donkere fluit naar me. Brussel-Noord, waar tippelen nog een kunst is. Ze praten geen Oostbloks dialect maar Portugees. Ik probeer me te oriënteren op de torens, niet van kerken hier maar van kantoorkazernes. Ik draai links, ik draai rechts en plots sta ik oog in oog met een… ja wat is het?
Ik denk iets gotisch, iets enorms, iets afvallerigs maar toch precies toch sierlijk, bekend van postuur maar nieuw van invulling. Roest, ijzer en teder. Een betonmixer van kantwerk kortenstaal. Ik sta voor de Cement Truck van Wim Delvoye.
Ik loop ernaartoe en eromheen. Ik kan er mijn blik niet vanaf houden. Het is mooi, zeer mooi, adembenemend mooi, sierlijk en robuust, het is… kunst.

Van Wim Delvoye. Jaja.

Cement mixer - Wim Delvoye - Hooimarkt Brussel

Cement mixer – Wim Delvoye – Hooikaai Brussel

Cement mixer - Wim Delvoye - Hooimarkt Brussel

Cement mixer – Wim Delvoye – Hooikaai Brussel

Cement mixer - Wim Delovye - Hooimarkt Brussel

Cement mixer – Wim Delvoye – Niet de Hooimarkt Brussel

 

Geplaatst op 28 februari 2013, in Uncategorized, We doen aan cultuur. Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. Ge hebt gelijk
    Heel mooi
    Zou ik wel efkes naar kunnen blijven kijken

  2. Ik hou niet van Delvoye, maar dat kan aan mij liggen. Ik ben een fantastisch boek aan het lezen dat je doet begrijpen wat moderne kunst inhoudt en het begint met Fontaine van Duchamp ( http://fr.wikipedia.org/wiki/Fontaine_%28Duchamp%29 ). Zeer verhelderend, maar toch heb ik moeite om sommige dingen kunst te noemen. Voor mij persoonlijk gaat het nog altijd vooral om vakmanschap. Ik snap waarom dingen als Fontaine kunst zijn, maar ik hou er gewoon niet van. Te lang op een kunstschool gezeten, vrees ik.

  3. Ik vergat nog te schrijven welk boek het is: ‘Dat kan mijn kleine zusje ook’ van Will Gompertz

    • Toen Zoons 1 & 2 resp. 5 en 3 waren wilde de oudste op een regendag in de grote vakantie “naar dat kasteel met allemaal die grote schilderijen”. Wij dus naar het Museum voor Schone Kunsten. Naast het Delvaux-zaaltje hing een doek van zeker 4m x 3m waarop zo op ’t eerste zicht iemand zich met een waterpistool en overschotjes van verf eens goed had laten gaan. Zoon1 ging er met zijn handen in zijn broekzakken voor staan, kopke scheef, oogskes beetje toegeknepen. Als een echt kenner enfin. De zaalwachter stond in het deurgat te kijken en ik voelde de nattigheid al komen en kreeg al voorpretjes. Tot zoonlief poederdroog opmerkte: “da kan ik ook” en verder wandelde. Ik ben er zo ongeveer op handen en knieën achter gekropen van het lachen en de zaalwachter is bij Delvaux gaan schuilen…

  4. Tiens, in Westende staat zo een kraan.

  5. Ik heb nog ‘in ijzer’ gewerkt en kan dit ook waarderen. Wat wel of geen kunst is, laat ik in het midden. Het moet een verhaal vertellen of me aanspreken.

  6. Ik vind het vooral een kunst dat sommige kunstenaars hun zogenaamde kunst als kunst verkocht krijgen. ’t Moet gezegd, zelden zo een kunstige betonmixer gezien.

  7. Kunst is iets persoonlijks en dus moeilijk definieerbaar. Eerder een discussie die men aan de toog voert (naar mijn bescheiden mening uiteraard) net als de kwestie wat nu wel of niet goeie muziek is. Dat ding ben ik ook eens tegen gekomen op één van mijn zwerftochten door Brussel. Niet ver hier van bevind zich de striptekening van Suske & Wiske en ook die van de Kampioenen. Ik ging ooit een keer terug gaan om betere foto’s te nemen dan wat ik nu heb maar ik heb er eigenlijk nog geen tijd voor gevonden. Wel verrassend om in dat stukje Brussel een groen plekje te vinden.

  8. Ik vind er niets aan, eigenlijk. Een overmaatse meccano.

    @ March

  9. Ik vind hem schitterend. Juist omdat de wagen ook meteen een kathedraal is. En nog sierlijk ook.

  10. Ik vind het best mooi. Precies een kantwerkje in metaal, zo fijn afgewerkt. En ja, voor mij is dit kunst. Ook al omdat er verschillende “lagen” in zitten die je doen nadenken.

Geef een reactie

