Veiling van verdriet

Tafereeltje op de veiling.
Twee wanden van de zaal worden volledig ingenomen door rommel. Antiek volgens anderen. Volledige zolderkamers zijn leeggemaakt, oud kinderspeelgoed werd aangesleept, kelders uitgekamd en alles wat nog enigszins niet naar de verrotting rook, werd aangebracht voor de grote rommel- en antiekveiling ten voordele van onze vereniging.

Op een podiumpje vooraan stond Joost, voor de gelegenheid tot veilingmeester uitgeroepen. Wij sleepten de loten aan en hij prees de waar aan:
Een set van vijf verschillende potten Tupperware: we starten met 1 euro. Wie biedt er een euro. Een euro voor de meneer hier vooraan, wie biedt er meer, wie verdubbelt dit bedrag, Twee euro voor de mevrouw in het midden, twee euro voor de mevrouw in het midden, niemand meer dan twee, drie euro voor de meneer vooraan, vier, vijf, zes euro voor de meneer aan de zijkant, zes euro, niemand meer dan zes euro, niemand, zes euro voor deze set tupperwarepotten, zeg dat ze kapot zijn en je krijgt er nieuwe, niemand meer dan zes euro? Verkocht voor zes euro aan de meneer aan de zijkant.

En zo passeerden dozen vol keukengerei, etsen in chinese inkt, tinnen schotels, delfts blauw van de BP, oude prentenboeken en eightiesklokken de revue.
Ze werden aangedragen, geshowd, aangeprezen, afgeklopt, betaald en ingeladen. Joost deed dit goed.

De veiling ging zijn gangetje en toen kwam lot 53 aan de beurt. Een zak met daarin 10 DVDs van kinderfilms en nog een aantal videobanden. Ik neem er hier eentje uit, voilà: de kinderprinses. We starten met 1 euro, wie biedt er een euro?

Naast me staat een klein meisje, hooguit 9, misschien 10 jaar mee te kijken.
O, papa, ik heb die film ook, hé papa, ik heb die film ook, maar… PAPA! Dat zijn mijn films, EEEE, niet doen, papa dat zijn mijn films.
Rustig meisje je vond ze flauw, je wou er toch niet meer naar kijken.
EEJ, maar papa!

Joost gaat onverstoord verder: 3 euro, niemand meer dan 3 euro, vier euro heb ik hier, vier euro heb ik hier, vier euro, niemand meer? De DVDs gaan voor vier euro naar de meneer hier links vooraan.

De zak met video’s en DVDs worden overhandigd aan een opkoper in grijs kostuum en met witte baard. Hij heeft naast hem al een hele stapel staan van aangekochte rommel of antiek.
De meneer lacht in zijn grijze baard als hij de DVDs aanneemt. Hij diept 4 euro uit zijn zakken, geeft het aan de rondbrenger en zwaait dan naar het meisje: Hierzie meisje, zegt hij, je krijgt ze van mij.
Waarop het meisje prompt weer lacht, en haar eigen DVDs streelt en koestert alsof het de grootste schat ooit is die ze zopas heeft gekregen.

Geplaatst op 24 februari 2013, in Bevroren tijd, Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. En stond er dan niemand te bleiten : dat zijn mijn tupperware doosjes ????

  2. De voorzitter van onze vereniging stond een beetje sip te kijken. Hij werkt bij Tupperware.

  3. Ik ben ook een beetje sip. Drie keer geboden op een doos keukengerief, drie keer aan mijn neus voorbij zien gaan omdat er een onnozele moor in zat die de ander persé wilde hebben. (ik ging voor de pollepels om te knutselen. Zie welke.nl)

  4. … waarna ze er nooit meer naar zal kijken. Zo heb ik hier ook nog poppen liggen die nooit-neen-echt-ik-ga-er-zeker-nog-mee-spelen niet mee mochten voor de arme kindertjesinzameling op school (er werd speelgoed ingezameld, geen kindertjes). Nog één keer geknuffeld, nooit meer mee gespeeld. Nuja… Haar hart was toch niet gebroken.

  5. Het was toch lief van die meneer om ze terug te geven aan die kleine meid.

    • Mwa, ik weet niet precies wat ik ervan moet denken.
      Het was aardig, dat wel, maar langs de andere kant, het is niet omdat je wat misbaar maakt, dat je dan je zin moet krijgen. De vader zal vast wel een goede reden gehad hebben om die DVDs aan de veiling te schenken. Wel een beetje onnozel om dan je dochter mee te pakken.

  6. Hopelijk is die ‘weldoener’ (alhoewel, ik zou er precies niet zo mee opgezet zijn als iemand mij dat lapte) er niet als je stiekem Zapnimfs corrigerende ondergoed probeert te verpatsen.

    • Stiekem? Veel stiekems is er niet aan, geloof me vrij.
      Overal waar ze komt en waar iemand nog maar een hint van complimentje wil geven, showt ze haar corrigerend ondergoed. En nu iedereen het ongeveer gezien heeft, gooit ze het op haar blog. Tsss tsss.

  7. Variant op het thema: brol uit de kast halen om in den tombola te doen en dan zo stom zijn om zelf ook een lotje te kopen. Drie keer raden…

Geef een reactie

