Rebel met Rekenmachine

Het is zover ; het langverwachte drama heeft zich aangekondigd. Op kousenvoeten sloop het ons gezin binnen, we wisten dat het zou gebeuren en toch pakt het je koud bij je nekvel wanneer je er eventjes niet aan denkt. Voorbij kindertijd, voorbij Sinterklaasnervositeit en ouderliefde, de puberteit slaat verpletterend toe.

Toen ik haar vroeg of ze wist of zoonzap thuis was, antwoordde ze: “Hoe kan ik dat nu weten!?” Op een toontje van: “Gij vermaledijde luis, wat komt gij vanonder die steen gekropen om tot mij, mij! het woord te richten. De schaamte voorbij.”
En dat zei onze jongste! Dertien en een half is ze.
Het laatste kind is verdwenen, een nieuwe puber maakt zijn opwachting.Stiekempjes hadden we nog gehoopt dat zij niet zou puberen. Nee, zij niet. Zij, de stilste, altijd meest bedeesde van de vier; Zou zijn ook? Ja dus.

Gelukkig doet zij het voorlopig niet met hoge woorden, gescheld en getier zoals de andere drie. Nee, zij trekt zich terug in haar kamer met oortjes in en een verzameling strips. Iedere avond doet ze dat.
Zou ze dat nu echt doen? Ik besloot poolshoogte te nemen en klopte op haar deur. Geen geluid. Ik klopte nog eens. Nog steeds niks. Geen antwoord, geen vin verroerde zich.
Ik drukte behoedzaam de klink naar beneden en stak een neus in de kamer. Zij was er niet.Ze lag niet op het bed, haar stapel strips lagen wanordelijk over de vloer verspreid, maar zij was er niet! Of toch, daar, er bewoog iets, nauwelijks, maar toch.

Als een versteende Saphho zat ze aan haar lessenaar. Voorovergebogen met de punt van haar potlood in haar mond. Ik sloop naderbij. Ze had haar oortjes in, en schrok toen ik vlak achter haar stond. ”
O”, zei ze. En ik dan: “Ei!” En zij weer: “A”.
“Wat ben je aan het doen?””Ik ben extra oefeningen van wiskunde aan het maken (ze haat wiskunde). De moeilijke oefeningen. De juf zei dat we ze niet moesten maken, maar als we ze toch zouden maken, dat we dan geen rekenmachine moesten gebruiken. Maar dat doe ik lekker wel!”

Wat is ze toch een rebel. Dat ze zo mag blijven.

Geplaatst op 3 februari 2013, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 20 reacties.

  1. Rebel rebel… enzoverder. Ik ben benieuwd wat dat bij ons gaat geven binnen een paar jaar.

  2. Schitterend. Ik leef op hoop dat junior hier het ook niet zal doen, puberen, maar ik vrees dat het al te laat is. Volgende week vrijdag mag je met eigen ogen zien. Ze kijken al uit naar een bezoekje aan huize zap-moose.

  3. Volgens mij zit er tegenwoordig iets in de lucht wat die dertienjarigen inademen. Ik heb stilaan ook oortjes nodig om het geluid dat mijn Piepedolleke produceert door iets aangenamers te vervangen.
    Dat het maar gauw overwaait, deze moeder is het beu, BEU ZEG IK U !!!

    • Het schijnt, schíjnt, dat het overgaat eens ze de dertig gepasseerd zijn en aan hun tweede huwelijk beginnen.

      Let wel, het is van horen zeggen. De ervaring leert alleen dat het op 19 nog niet over is.

  4. Wat niet weet wat niet deert 🙂
    Ik hoop dat het bij ons nog even op zich laat wachten, dat puberale gedrag…

  5. Dat kan echt niet door de beugel! Dat ze lopen stampvoeten, OK. Dat ze doen alsof het niet tegen hen is dat je praat, tot daar nog aan toe. Dat ze steevast een half uur (op z’n minst) te laat thuis komen, daar valt mee te leven. Maar huiswerk maken dat ze niet moéten doen? Die jeugd van tegenwoordig…

    • Wiskunde achter de uren, bah.
      Ik deed tenminste chemie achter de uren. De tegels in de ouderlijke garage tonen nog steeds de littekens van het -laat ik eens zwavelzuur maken, wat zou dat geven?- avontuur.

  6. Ik onthou uit mijn rekenmachineperiode vooral: ‘LOL + LOL = hIhI’ en ook wel ‘BLOESLOS’. Rebellie anno the seventies.

  7. Ben ik hier dan de enige die pubers tof vind? Of ben ik de enige met toffe pubers?

Geef een reactie

