Eerlijk duurt het langst

Eerlijk duurt het langst. Of tenminste: dat beweren ze. Wie die ‘ze’ is weet ik ook niet, maar dat het een ‘ze’ is, staat zo vast als een paal boven pompwater.
Ook je kunnen verontschuldigen bij je medemens, kunnen toegeven dat je iets fout doet, is een talent dat maar weinigen onder ons beheersen, een talent dat je een groot mens maakt. Vind ik dan weer.
Maar stel nu dat je beide eigenschappen kunt combineren! Altijd eerlijk zijn, en je als het fout loopt, je kunnen verontschuldigen, dan! Dan!
Wel nu, ik heb zo’n managers, heerlijke mensen allemaal, grootse mensen ook, die een ongehoorde mate van het voortreffelijke paren aan een disturbant gevoel voor empathie.
Getuige onderstaande uittreksels uit hun mailtjes…

“Sorry voor mijn ietwat ‘negatieve’ mail hoor, maar…”
“Sorry voor de harde woorden (en hier en daar zal ik wel wat kort door de bocht gaan), maar… “
“Met alle respect, maar je mag/kan deze melding ook op een andere manier geven…”
“Hill, en mijn excuses voor mijn negatieve tonen in mijn mails van de laatste dagen he, maar…”
“En in alle eerlijkheid, dit heb ik echt nog nooit meegemaakt…”
“Eerlijk gezegd snap ik echt niet dat ik in mijn positie…”
“Ik wil echt niet zeggen dat je alles slecht doet eh, want misschien heb je nu wel die indruk van me, maar dat is niet zo.”

Balans na tien weken:
eentje met een burn-out met 3-6 maanden werkonbekwaamheid
eentje heeft ontslag gekregen
eentje heeft zelf ontslag genomen
eentje werd niet uitbetaald, wegens niet tevreden van werk
eentje mag niet meer terugkomen in onderaanneming
vijf overwerkte programmeurs
vijf overwerkte programmeurs die plots de stress voorbij zijn, en spontaan met iedere bijkomstige of gewijzigde opdracht beaat glimlachen, om dan met sardonisch genoegen te deleten wat ze ervoor gedaan hebben en opnieuw beginnen
een teamleider die al weken geen tijd meer heeft om blogjes te schrijven.

We zijn deze namiddag koffiekoeken gaan eten, in het zonnetje op het gras voor het werk. En we hebben het niet verteld aan onze managers.
Eerlijk gezegd, en met alle respect, ik vond dat we dat verdienden.
Geplaatst op 15 maart 2012, in Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 16 reacties.

  1. Daar kan ik me nu eens iets bij voorstellen, sé. Dat ge bij dit weer en met uw buik vol van al die kruiperige pedanterie tegen uw team zegt:”Komaan, we bakken ze eens bruin vanmiddag. De zon schijnt, het gras is al wat groen en de koeken zijn vers. En dat ze… “

  2. Er heeft iemand (of meerdere) dringend nood aan een cursus leiding geven, vermoed ik. Wat een zooi zeg… Gaan werken moet meer zijn dan die paar goeie momenten, is het niet?

    • Het ironische is dat ik zo’n cursussen geef aan verschillende bedrijven, opleidingscentra tot zelfs hogescholen toe.
      Ik heb een voorstel ingediend om die cursus bij hen ook te geven, maar dat vonden ze niet nodig.
      Telkens ze iets fout doen, geef ik aan wat de gevolgen zullen zijn en hoe het beter kan. De enige reactie die ik dan krijg is: jij kent ons bedrijf niet, jouw aanpak zal hier niet werken.
      Ik heb een keer geantwoord, moegetergd: En werkt jullie aanpak dan wel?
      Het was weer een week ruzie, met escalaties naar directieniveau over mijn toch wel niet constructieve houding enzovoorts.

      Eigenlijk best wel grappig als je erover nadenkt.
      Het goede is, eenmaal je een bepaald stressniveau overschreden hebt, wordt de wereld weer vrolijk.
      En dan denk je -als zo’n testeronbom weer eens uit zijn krammen schiet- in het plat zuid-westvlaams: Och vint, lopt sjkit.

  3. Oh, kijk aan, wat zie ik er weer geweldig uit vandaag 😀

  4. Het is daar al een even zottekot als bij ons. Sterkte !

  5. Ne keer tellen, vijf managers met kosten aan, tien overwerkte werkmensen en één moegetergde teamleader … Dus voor elke gestoorde werkmens hebben jullie één geflipte manager (verhoudingsgewijs) is dat niet wat veel?

  6. Haha. Heel herkenbaar. Soms twijfel ik wel aan mijzelf als zulke mensen mij terechtwijzen (feedback geven, in hun jargon). Maar na verloop van tijd, het kan vier weken duren, vier maanden of een jaar, blijk ik toch gelijk te hebben.
    Maar wat koop je er dan nog voor.

  7. Je eerlijk en oprecht verontschuldigen, dat kan werken.
    Moa gow vint, “lopt skjit”? Is dat zuid-west-vlaams?
    Zuchten, dat doe ik van een dergelijke blogpost.
    De meesten van ons zijn het noorden kwijt maar weten absoluut niet hoe ze het terug moeten vinden.
    Maar ik heb niet zo goed door wat jij doet? Teamleider in een software omgeving? Of trainer van de “zachte vaardigheden”?
    Ach, ik haak regelmatig eens af als het zottekot weer begint te draaien. Want vandaag is het a, morgen b, en overmorgen weet mijn directuer het alweer even zelf niet meer.

  8. Ik ben zo’n beetje het “rustinneke” van dienst. Waar een gat valt, is er moose om het dicht te rijden. Maar mijn hoofdbezigheid is momenteel agile project manager in dienst van een derde partij.
    Daarnaast geef ik daar ook les in. Dat heeft weinig te maken met zachte vaardigheden, maar heel veel met respect voor elkaar op alle echelons.

    En dat kan er hier niet in.
    Als uitsmijter nog een uitspraak van de Overall Project Manager (en dan stop ik met zagen): Hoe halen die programmeurs het in hun hoofd om mij tegen te spreken (over technische kwesties)? Ik betaal hen toch!
    Als ik hen vraag om hier buiten op straat hamburgers te verkopen dan moeten die dat gewoon doen! …zucht…

  9. Respect, man. Dit heeft veel weg van een poging tot algehele mentale destabilisering. Ik zou er geen week gedijen, vrees ik.

  1. Pingback: Vier bambi-ogen, een keukenhanddoek in vertraging en een hypnose van kust m’n kloten « De weergaloze fratsen van ene zapnimf

Geef een reactie

