Een pijltje aquamarijn

Ik zag het de gracht uitschieten, een pijltje aquamarijn met vleugels. Fswiet, fswiet fswiet. Het zoefde naar een volgende gracht en verdween tussen het groen.
Nog nooit had ik er eentje gezien in het echt, de Vlaamse paradijsvogel bij uitstek: het ijsvogeltje. Ik was natuurlijk honderd jaar te laat met mijn fototoestel.
Het flitsende fluitertje was zelfs zo fluks dat eega Zap het niet eens gezien had. En mij met een blik van ‘mij ga je niet vangen- aanloensde.

Maar ik bleef enthousiast vertellen over de anderhalve seconde vogel die ik zonet gespot had, en ze helde stilletjesover naar geloof. Ik sloop naderbij, naderbij de plek waar ik the Kingfisher, wat een heerlijke naam in het Engels, laatst had zien verdwijnen. Toen ik er bijna was en de gluiperd nog niet zag, begon ik als een emoe met de slappe kak op en neer te springen en met wiekende armen, kra kra kra te roepen. Martin-Pêcheur, nog zo’n prachtige naam in het Frans, vloog op en snelde een derde gracht door, en dan een struik in. Weg.

Heb je het nu gezien, heb je het nu gezien!
Wat?

Sommige mensen willen echt niet.
Maar kom, ze blijft mijn Bird of Paradise.

Geplaatst op 16 januari 2012, in Een streepje natuur, Uncategorized. Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Inderdaad een prachtige naam voor een prachtige vogel … beide.

  2. Een prachtige vogel. Heb hem eens mogen aanschouwen (samen met mevrouw die hem ook zag) in De Gavers in Harelbeke.

  3. Vorig jaar zag ik de ijsvogel regelmatig bij de vijver, maar dit jaar lijkt hij verstek te geven. Te weinig ijs in deze winter, misschien?

  4. Zo’n schoon kleurig fladderdingetje. Raar dat ik dat nooit eens zie, ik wil nochtans.

  5. Ik meende er ook eens een te zien, maar dacht dat dat niet kon: die beestjes zijn toch zeldzaam en leven in bijzondere omgevingen? Maar kennelijk was die omgeving bijzonder genoeg voor zo’n ijsvogeltje.
    Maar het inderdaad net of je ze ziet vliegen, zeker als een ander het net niet gezien heeft.

  6. stefdenflater

    Ik had de missopvatting dat het liedje Bird of Paradise van Steve Miller was. Het is dus van Snowy White. Nu efkens terug klasseren onder het label nutteloze informatie. 😉

  7. ik heb er ook nog geen gezien, maar er is hier aan de vijver toch al eens een gespot geweest.
    Natuurlijk net niet wanneer ik daar voorbij kom!

  8. Ik heb er al verschillende gezien in ’t echt. De eerste keer vond ik ze veel kleiner dan ik verwacht had. En snel dat die beesten kunnen vliegen! Schoon liedje ook 🙂

  9. Een wondermooie vogel die ik helaas nog niet gezien heb! Ik hoop dat daar verandering in komt!

Geef een reactie

