Niet veel soeps

Oudste zapdochter, die in twijfel hangt tussen puber en jongvolwassene:

– Zeg dat eten is hier niet veel soeps hoor, couscous, bah, dat een mens daarmee zijn maag kan vullen. Is er niks anders?

Wij, kennen haar ook al een jaar of achttien, houden de boot af.
o Neen, het is eten wat de pot schaft.
– Ik eet dat niet. Ik ben wijd achttien, ik moet dat niet eten.
o Ok, da-ag.

Niet zo lang daarna.

– Ik heb honger.

o M-mm.
– Mag ik soep maken, lekkere tomatensoep?
o Ja, probeer maar, veel succes.
– Zeg, ik ben wel wijd achttien hé.
o Ja hoor.
– Mamma, in welke pot moet ik dat doen?
o In die grote.
– Waar staat die?
o Onderste schuif.
– Hoe moet de dampkap op?
o Trekken.
– Ok.
– Zeg dat is hier alleen maar het lichtje van de dampkap…
o Knopje rechts.
– A ja.
– Hoeveel uien moeten daarin? Hoe snij je een uit? Zo, tiens da’s vreemd. Maar ja, ik heb ook nooit snijtechnieken gekregen op school…
– Oe, dat is glad zo’n ui, en stinken. Moet dat zo stinken een ui?
– Mmmm, en nu lekkere tomaten. Waar staan de tomaten?
o Zijn er niet, zitten in de saus bij de couscous.
– Komaan, zijn er dan geen tomaten?
o Waarom staat eigenlijk je dampkap op, je bent nog niet begonnen met koken?
– A, ja, ik weet niet, ok.
– Zijn er geen tomaten?
o Alleen nog in blik vanachter.
– Waar staan die blikken?
o Vanachter…
– A ja. Hoe doe je zo’n blik open? Zeg, dat gaat niet. Hoe moet je dat doen? Dat gaat gewoon niet. Stom blik.

R R R

o Zo.
– Hmmm, merci. Heej, dat is geen tomatenmoes maar zijn echte tomaten. Hoe moet ik dat nu doen? Mixen? Zeg dat snoer van die mixer is te kort. Wat moet ik nu?
Pruttel pruttel.
– Mmmm, soep. Zeg, die soep is zo flauw.
– Die soep is nog steeds flauw.
– Die soep blijft flauw.
– Man, wat is die soep flauw.
– Oesje, eikes, zo zout nu!
– Ik zal er een geroosterde boterham bij eten. Waar staat de broodrooster? Is er nog brood? Alleen van dat zelfgebakken brood? Hoe moet je dat snijden? Waar ligt dat groot mes dan? Hej, mijn boterham is te dik, ik krijg hem er niet tussen…
o Vergeet je de broodrooster niet op te ruimen?
– Zeg wat denk je wel, ik ben wijd achttien!

 

Geplaatst op 8 november 2011, in Ping Pong. Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Ok, die is helemaal klaar om alleen te gaan wonen.

  2. Het kotleven lacht haar toe.

  3. LOL… Dat worden dikwijls boterhammen op kot 🙂

  4. ‘ik ben wijd achttien’ – is dat de nieuwe manier van praten? Ik ben helemaal niet meer met de tijd mee.

  5. Wijd achttien? Is dat dan ‘bijna’ achttien of ‘ruim’ achttien?
    Voor de rest: typisch.

  6. wijd achttien is voor mij ook nieuw!
    heeft ze een vriendje? dat wordt frituur en Quick! (grijns)

  7. en ze werkt al in een frituur, da’s handig.
    Zal ik even… euhm… stoefen: mijn 13-jarige te komen eind dit jaar maakt cake (ik vermoed dat ze het zelfs alleen zou kunnen – als ze tenminste niet weer de pot suiker er helemaal in laat vallen) en risotto. Ik kijk nog even toe, maar eigenlijk kan ze het. Wil je haar lenen voor een dineetje? Maar niet te lang, want ik kook niet graag.

  8. Gaëtan wijd acht 🙂 kan al goed zelf cocktailsaus maken met véél whisky! En die weet alles staan!

  9. Ik moest altijd de aarappelen schillen en de groenten kuisen van mijn moeder, al van kleins af. Ik wist alles staan en kon het tegen mijn 18de ook klaar maken. 😉
    Veel succes !

Geef een reactie

