Tip voor de Sint : Meeting-Bingo

Het was -goh- misschien zes, zeven jaar dat ik het nog gespeeld had, maar donderdagavond drong het spel zichzelf op. Ik heb er wederom behoorlijk plezier aan beleefd. Het heet meeting-bingo of vergaderbingo. Je speelt het best met twee tot drie personen maar alleen is het ook wel onderhoudend.
Meeting-bingo wordt gespeeld tijdens saaie vergaderingen, zo van die vergaderingen die uren aanslepen, waar iedereen zichzelf interessant denkt en waar loze discussies zonder pointe gevoerd worden louter en omdat de oppenten zichzelf graag horen praten. Ego-tripperij zonder clue. Gelukkig ben ik daar de laatste jaren van gespaard gebleven.

De spreker was niet zo enthousiasmerend

Tot donderdag dus, op de algemene vergadering van ons appartementsblok. Vroeger kon je er nog eens lachen, met Luc Baget, de uitbater van de broodjeszaak die het weer eens niet begreep of met Monsieur Leclercq, de franstalige gepensioneerde balletdanser en tevens homo in de kast van ondertussen bijna tachtig. Of met syndicus Haarbos, Hollands van geboorte, die allesbehalve gezegend is met een helmboswuivende tooi, maar eerder paars gepermanent nylongras cultiveert op haar schedelgebinte. Of met het bakkertje van de Tramstraat, die was echt grappig. Tijdens zijn begrafenis werden spekken uitgedeeld aan de aanwezigen omdat hij zo gaarne spekken at. Of met Gerde, de vrijgezelle maar nog steeds pronte dame van 5a met de stevige boezem en het zoete parfum.

De geur van ontbindende vrouwmenschen

Maar ondertussen is dat allemaal verdwenen: dood of minstens doof, wat rest is een bende verzuurde naar het racisme nijgende troela’s in een walm van 4711, de geur van het ontbindende vrouwmens.

De oude heren zijn allemaal uitgestorven, meneer Feron werd verleden jaar dood teruggevonden na meer dan een week rigor mortis in zijn living. Alleen Monsieur Leclercq is nog grappig, maar meestal slaapt hij. De jongeren die de wissel van de wacht vertolken zijn stuk voor stuk niet geïnteresseerd in de jaarlijkse vergadering of gedragen zich zoals de opponenten uit mijn bankverleden. Ze klappn zoender vel up uldern buik, zou mijn oma zaliger gezegd hebben.

Ik zag er de hele dag tegen op, tegen die vergadering, en pas op het laatste nippertje herinnerde ik me het zalige spel meetingbingo. Dat was een oplossing!
Je speelt het zoals een standaard bingo, alleen gebruik je geen cijfers maar woorden. Je neemt een blad papier, verdeelt het in negen vakken, en daar schrijf je woorden of zinsuitdrukkingen neer. Als iemand tijdens de meeting het woord gebruikt, mag je het schrappen. Wie het eerst al zijn woorden weet te schrappen, steekt zijn vuist omhoog en roept Bingo! Die is gewonnen.

Saaie meetings worden plots een stuk interessanter. De bedoeling is natuurlijk dat je zo orgineel mogelijke zinsdelen opschrijft, waar een ander niet zou opkomen, maar waar jij dus je kennis van de pappenheimers rond de tafel demonstreert. Zo heb ik ooit veel punten gescoord met value driven management, een hele inhoudsloze uitdrukking,  maar de directeur gebruikte dat nu eenmaal zeer graag. Of nog: neuzen in dezelfde richting, is ook een blijvertje.

Ik heb de blues op mijn pelouze

Nog leuker is een totaal van de pot gerukt begrip te noteren en dan de vergadering in die richting te manoevreren dat het woord er valt. Zo heb ik ooit het woord geit kunnen binnensmokkelen in een meeting over intresten: triomf alom.
Deze keer waren de uitdrukkingen prozaïscher:

  1. Verhuizen met de lift (zagen ze altijd over) weggestreept
  2. Voil (antwerps voor niet proper) kon ik drie keer wegstrepen
  3. Olivier in combinatie met deurwaarder (een eigenaar die nooit zijn rekeningen betaalt  (yes)
  4. Garagepoort (beginnen ze ook altijd over) scratch
  5. Excuseert, ik ben maar een simpele mens, mor… ( Zegt Baget altijd als hij iets wil duidelijk maken)  -> Hoppakee
  6. Pelouze ( durvertje op een vergadering over appartementen, maar het is me gelukt!)
  7. Janssens (de burgemeester, een gokje maar is niet gelukt)
  8. Maainen ottow (ook mislukt, het werd maainen mottow, dju)
  9. Bruin apen (ben ik niet trots op, maar bijna iedere vergadering begint er eentje over onze andersgekleurde medemens) is ook  mislukt, ze zijn semantisch verschoven naar voil apen ipv bruin apen.
Ik heb niet Yes of Bingo kunnen roepen, maar de vergadering werd er meteen een stukje spannender op. Het is maar een tip natuurlijk, maar het kan je leven uren verlichten.
Alstublieft. Gratis ende voor niet.
Geplaatst op 16 oktober 2011, in Uncategorized, We doen aan cultuur. Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Oh, da’s eentje om te onthouden.
    Maar ik vrees of dat ooit gaat lukken. Als ’t bij ons meeting is met de boss dan wordt er 1 woord (’t zijn er 2 maar ’t klinkt als 1) gemiddeld 254892564878 keer gezegd; vrijwel voor, na en tussen elk woordje in een elke zin.
    Dat in feite is in feite bijzonder in feite jammer in feite en in feite ook in feite een beetje in feite geweldig in feite irritatant in feite.
    Ik weet na een meeting nooit waarover het ging, dus eigenlijk feitelijk in feite.
    Soms trekken we streepjes telkens als dat woord valt, wat betekent dat op ’t eind van de vergadering een klein A4’tje vol streppekes staat. Maar we zijn daar mee moeten stoppen want de laatste keer er is iemand in de slappe lach geschoten en is moeten buitengaan…

  2. (Correctie: ik vrees dat dat nooit gaat lukken)

  3. Wij deden dat in school tijdens een saaie les, maar ook met streepjes. Elk een woord kiezen en streepjes zetten, om het meest ! Wij mochten niet ‘sturen’ maar wisten niet de woorden die de anderen gekozen hadden. Zo hielp je soms je concurent zonder dat je het wist. 🙂

    • Tommetoch.
      Voor de helemaal verveelde werknemers, die zelfs te loom zijn om zelf te komen met hun eigen rastertje: een random bingo generator.
      En de meest verveelde geest heeft dat dan nog eens geprogrammeerd ook, en op het web gepleurd. Als je naar het plantzijn begint te neigen: tip van RP.

      Allemaal tesaam: merci RP.

  4. Bij ons zou vandaag het woord allicht “bleiters” en “bende janetten” geweest zijn! 🙂

      • In een bedrijf waar dierengeneesmiddelen en veevoederadditieven verdeeld worden. Ik zit op de customer service afdeling. Nog eventjes…. want we zijn overgenomen door een grote farmaceutische en ik had geen zin om naar Bxl of Zaventem te gaan bollen iedere dag…

        Nu moeten wij nog de exportlanden doen en moeten we bij hen aankloppen om info te hebben met lotnummers en die werken zo chaotisch en insufficient dat ik er zot van word. Binnenkort verkopen ze de dierenkant opnieuw en zijn ze onze klanten kwijt.

        Goed bezig, bende janetten en bleiters 🙂

Geef een reactie

