Moose meets mus

Weer eens was ik verdwaald geraakt, ik zocht een afkickcentrum en vond een hogeschool. Doe het maar! In Den Haag leggen ze die op honderd meter van elkaar, hooguit. Kwestie van anticiperen vermoed ik. Dus op een nietvermoedende maandag struinde ik tussen de studenten door en omdat ik er dan toch was besloot ik maar een broodje te eten op de univ alginds.

Nu verwachten jullie waarschijnlijk dat er een hilarisch stukje volgt over de vreemde combinaties van gefrituurd plastiek die ze in Nederland eten noemen. Sliepuit, dat wordt het dus niet. Hoewel de ter verorbering voorgeschotelde materie zeker tot zoiets uitnodigt.
Laten we het erop houden dat ik de broodjes aangebraden kroket met roze karnemelk aan mij voorbij liet gaan, en na lang tubben overging tot de aanschaf van een milkshake gezond op basis van zuivel en banaan. Die ik na tien minuten aanschuiven aan de kassa terug in de koeltoog mocht plaatsen nadat een vriendelijke meid met kapje me tot haar grote spijt moest mededelen dat er alleen kon betaald worden met chipknip. Proton voor de Belgen vermoed ik, maar ik mijn protonen lagen nog thuis. Alleen Nederlandse caissières kunnen zo mooi nee zeggen. En ze heette niet eens Irene.

Ik heb dan maar mijn eigen boterhammetjes opgegeten, op het pleintje, nou ja plein zonder tje, in gezelschap van een mus.
Ze keek naar mij op van de grond, met een echte Hollandse blik, zo eentje met een mengeling van gezonde nieuwsgierigheid en lichte arrogantie. Zo van – Kom op vent, ga je me nog kruimels geven of hoe zit het.

Ik zei: Dag mus! Zij zei: Tsjip. Ik gooide haar een kruimel, zei zij Tsjip, kakte eens, at mijn kruimpje op en vloog dan weg. Dag Tsjip, zwaaide ik haar nog na. Ik voelde me vreemd gelukkig.

 

En omdat ik het pleintje en de hogeschool mooi vond, hier een aantal prentjes eerlijk geplukt van het internet.

De setting voor de ontmoeting tussen Moose en Mus

 


Het had ook in klompvorm of tulpvorm kunnen zijn

Geplaatst op 6 oktober 2011, in Een streepje natuur. Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.

  1. En nu heb je een verkoudheid opgelopen (tweemaal geniesd) doordat je niet kon “chipknippen” en je milkshake niet kon opdrinken in de cafetaria van de unif en genoodzaakt was om buiten je bokes op te eten in het gezelschap van Tsjilp.

    Ik snap het!!! 🙂

  2. Het was niet eenzaam om je boterhammetjes op te eten en je hebt er een leuk logje aan over gehouden, hopelijk geen verkoudheid.

  3. De buitenfoto-architectuur vind ik schoon. De binnenfoto’s-architectuur ligt mij minder. Maar blijft (inderdaad) de vraag: ben je nu eigenlijk ziek of doe je maar alsof?

  4. Vreemde business als de essentie meeting Mus is 🙂

  5. In Den Haag? ’t Zal de reïncarnatie van Conny zijn geweest.

  6. ik zou zelfs kiézen om mijn bokes op te eten in ’t gezelschap van een mus, al was het dan een Hollandse!

Geef een reactie

