Attila de Hun en een dikbuikig vampiertje

Ik werd gevraagd om te spreken op een internationale bijeenkomst. Alleen de topexperten ter wereld kwamen er. En ik was ook uitgenodigd. Ya man, speekmadolle voor mezelf.

Nu ja, eigenlijk was mijn chef uitgenodigd om te spreken, omdat hij eens een pint had gedronken met de organisator. En ik was uitgenodigd omdat mijn baas gezegd had dat hij de presentatie samen met mij zou doen. En dat was dan weer omdat ik zo gratis binnen zou mogen. Tien minuutjes babbelen en daarna twee dagen eten en drinken en me vergapen aan de crème de la crème van het wereldje waar ik mij in somtijds beweeg, ik heb al slechtere deals ondertekend.

Over mijn talk valt niet veel te vertellen, maar ik heb wel de eerste lach van de conferentie op mijn naam kunnen schrijven. Hoppaah. Toen ik over het podium struikelde. Mwa.

Zo’n conferentie is ook een beetje mensjes kijken, er komen sprekers van allerlei pluimage op af: autistische experts die ergens in het ijle wegwauwelen, stand-up comedians die ongewoon grappig zijn, de zaal volledig op hun hand krijgen, maar inhoudelijk niks voorstellen.
Sommigen spreken met een onverstaanbaar zwaar schots accent, anderen kauwgommen hun klanken dan weer als de beste texaan. De enen zijn scherp, de anderen goedmoedig, sommigen ongelooflijk arrogant.

Ik had de sprekerslijst op voorhand doorgenomen en had gemerkt dat ene Bob en ene Grant samen een presentatie zouden doen. En ik ken die Bob en ik ken die Grant. Nu ja kennen, ik volg ze allebei op twitter. Bob is het prototype van de arrogante City-bobo, strak in het pak, GSM aan het oor, en zeer uit de hoogte doenende twittertjes. Zijn sessie zou gaan over zijn eigen ontworpen “Bob”-curve. Eikes.
Grant ziet eruit (op zijn twitterprentje) als een woeste viking, alleen maar baard en lang haar en een neus als een frietpatat. Hij twittert voornamelijk over technische dinges waar ik niks van snap. Die talk zou ik alvast niet volgen. Gelukkig zijn er meestal drie tegelijk aan de gang en moest het echt niet lukken, de bar was altijd open. Ik was volledig ingedekt.

Attila de Hun

City bobo

De eerste twee sessie waren matig tot redelijk (wat eigenlijk hetzelfde is maar het klinkt goed, niet: matig tot redelijk). Het bleef allemaal zeer vaag. Naast mij zat een wat oudere man  -ik schat hem halverwege de vijftig- en die vond er precies hetzelfde van. Hij leek me meteen sympathiek: zeer vreemde hoektanden, precies een dikbuikig vampiertje, hij grijnsde als een suikerbroodje. We raakten aan het kouten. Hij bleek Brit te zijn en een eigen consulting bedrijfje te runnen. Ik keek op zijn naambordje: Bob. Mijn Bob. Arrogante kwiet Bob.

Hij stelde me ook voor aan zijn compagnon Grant. Wat ik tot dan toe voor een oermens, een warrior, een Attila de Hun gehouden had, bleek een klein onnozel ventje te zijn van ochot ochere een meter zestig groot. Hij was ziekelijk dik, liep op ongelijke maak-schoenen en had een stok nodig. Hij had wel een indrukwekkende baard en lang haar. Grant bleek de meest innemende mens te zijn die ik daar tegenkwam. Ook de lelijkste, maar dat is voor een ander keertje.

De rest van de het verhaal laat zich raden: ik woonde de presentatie van Bob en Grant bij, ze bliezen mij omver met hun theorie (en mij niet alleen). Ik feliciteerde de mannen, en na de talk dronken we samen een pint. Het was helemaal mooi geweest hadden ze me uitgenodigd op toernee, maar dat zou erover geweest zijn.

Dus kijk, een duimnagel fotootje kan een mens erg op het verkeerde been zetten. Had Bob nu gelachen als een suikerbrood op zijn foto. Of als een dikbuikige vampiertje, dan…!

Dikbuikig vampiertje

Geplaatst op 4 oktober 2011, in We doen aan cultuur. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. of hoe een mens zich kan vergissen in een andere mens.

  2. Je zal je maar vergissen ! Gelukkig was het niet omgekeerd.

Geef een reactie

