Vertier in de jaren veertig

Afgelopen week en de zaterdag en zondag daarvoor, struinde ik door de Noordertuin met mijn dochter aan de hand. Honderden kilometers (nou ja) hebben we afgemaald met maar één doel voor ogen: een plaatsje zoeken om onze hobby uit te oefenen. En we hebben het gevonden, gisteravond omstreeks 21 uur was dat, in een vreselijk oud café, in een achterafstraatje, vergeten door de tijd. Je kon er de jaren veertig van vorige eeuw nog zo van de muren pellen.

Het begon allemaal de week daarvoor. De jongste (stief)dochter, twaalf is ze, is zo vrolijk aan het kwelen op haar kamertje dat de katten er beschaamd van worden. Ze begeleidt haarzelf op het keyboard.
Stel je je er maar niet teveel van voor: ze speelt geen keyboard, ze kan niet zingen, ze heeft geen gevoel voor ritme en absoluut geen gevoel voor toon. Ze is een dochter van haar moeder.

Zelfs de kat kreeg koppijn

Tot ze plots stopt en uit het niets zeer stellig poneert: ik wil muziek leren! Mijn oren flapperen. Niet alleen over wat ze zegt maar vooral over hoe ze het zegt. MiniZap is meestentijds zeer bedeesd en neemt zelden forse standpunten in. En nu dit. We hebben haar voorzichtig getest (het zal toch geen bevlieging zijn) en ze bleef bij haar standpunt. Klarinet leek haar wel iets. Mijn oren flapperden nog meer. Ik heb honderd jaar of zo in een harmonie gespeeld, klarinet dan nog, al is het nu toch al weer een vijftal jaar geleden dat ik er nog één geproefd heb (mmm passiebloemenhout!). Ik voelde het ook weer kriebelen.

We hebben het ijzer gesmeed terwijl het gegoten werd en zijn onmiddellijk aan een rondritje begonnen op zoek naar een harmonie die ons in hun rangen wil. En één waar wij volgaarne gaan toeteren. Binnenkort in een parochiezaal in je buurt: de verenigde zappers, het olijke duo op klarinet. Tetterrettekettet.

Of voor veel geld, lekker eten, goed drinken, warme liefde... voor alles eigenlijk

En dus reden wij deze week de omgeving af om repetities van verschillende harmonieën bij te wonen, om te zien welke best bij ons past.
We hebben gekozen voor het schattig mini-harmonietje dat repeteerde in een oud cafe. Omdat hun repetitielokaal die avond gebruikt werd om bloed te geven. Dat vinden wij al meteen sympathiek zie.  De sfeer zat goed, heel goed, er werd nogal wat afgelachen, maar toch hield de dirigent alles onder controle. Meer moet een mens niet hebben.
De sfeer, dat gaf de doorslag. En ook en vooral het feit dat we hun repetitielokaal wél vonden.
Van de twee andere die we daarvoor probeerden was dat niet gelukt.

Ze zullen mij bellen als ze klarinetten gevonden hebben voor ons: ik moest mijn contactgegevens doorgeven. Op een bierviltje. Jawel.

Geplaatst op 15 september 2011, in We doen aan cultuur. Markeer de permalink als favoriet. 13 reacties.

  1. paragraaf 2 is hilarisch. Maareh: gaat zij wel mogen blazen als het zoals haar moeder is?

  2. Ha, ik hoop dat onze dochter dat laat… Want die is immers een dochter van haar vader. Alle aspecten uit paragraaf twee zijn van toepassing, op het keyboard na.

  3. En Zapnimf bij de majorettekes? 🙂

  4. altijd zo leuk wanneer je over mini-zap vertelt!
    ik stel mij daarbij een soort zap voor, maar dan heel mini. 🙂

  5. Hill kent niets van modern ritme, van mijn muziek zei hij altijd dat het tegentrok van dat het gigantisch uit de maat was. Ik was gewoon mijn tijd ver vooruit, luister nu maar eens naar de radio. ’t Is maar te hopen dat minizap hem de brilleglazen van zijn hoofd blaast.

  6. Dat kan leuk worden. Hopelijk bellen ze vlug en hebben ze er 2 fakers bij.

  7. Daar gaat de rust ten huize ZapMoose! Ik ga daar op den duur nie graag meer zijn.

  8. Schitterend! Wie kan zich een betere vader wensen… Dat zal nog meer ambiance geven in Zaphouse. En ’t is niet omdat ge niet kunt zingen dat ge niet kunt blazen 🙂 Een do is een do op een klarinet. Nu alleen maar ritme houden 😉

  1. Pingback: Mijn man staat er ook helemaal achter, de volle 100 procent « De weergaloze fratsen van ene zapnimf

Geef een reactie

