Kijk nu, en zie iets anders

Ik heb een boek gelezen. En nu ben ik ziek. Tsja. Zo gaat dat met mij.
Het was een boekje over psychologie, door Oliver Sacks. Dat is de kerel die het boek schreef dat gebruikt werd als mal voor Awakenings. Robin Williams speelt er de rol van Dr. Sacks.
Sacks is een hersendokter: professor neurologie en professor psychiatrie in één. Hij heeft ook een baard en een onnozel rond brilletje. Maar de man is een geboren verteller. Ik heb zeer veel genoten van “De man die zijn vrouw voor een hoed hield (1985)”.

En dus had ik verleden week zijn laatste boek meegebracht uit de bibliotheek. Het innerlijk oog, heet het en het gaat over allerlei aandoeningen en stoornissen die je kunt hebben bij het verwerken van visuele informatie. Het is niet zijn beste boek, maar dan nog bleef het meer dan interessant om het door te nemen. Eigenlijk wou ik iets helemaal anders meedoen (de geschiedenis van China vanaf 1963), maar dat was er niet.

Sacks - The who mistook his wife for a hat (1985)

Sacks - Het innerlijke oog (2010)

Het eerste hoofdstukje ging over mensen die geen gezichten kunnen onthouden. Dat kan ik redelijk goed, maar niet als ik moe ben, dan kan ik met moeite brunettes uit blondines houden. Vooral niet als ik voor pampus voor de TV lig. Maar ik voelde me niet echt aangesproken. Alleen Zapnimf denkt daar anders over.
Een uitbreiding daarvan zijn personen die geen geografische data kunnen onthouden. Ze vinden nooit de weg terug, kunnen zich niet oriënteren, en herkennen straten of wijken niet nadat ze er al maanden of jaren dagelijks doorheen fietsen.
Dat heb ik! Het komt mij al wel eens voor dat ik niet meer weet waar ik ben, terwijl ik gewoon op de autostrade rijd naar het werk. Of dat ik plots niet meer weet waar mijn huis staat.
Dat is niet erg, een mens went daaraan. En vroeg of laat komt alles toch weer terug en vind ik de weg wel. Het klinkt vreselijk voor een ander, maar zelf til ik daar niet zo zwaar aan. Ook Zapnimf leerde er mee leven. (Soms een beetje.)

Het volgende hoofdstuk dan, het lijkt hier verdorie op hetgeen ik vroeger zo haatte – een boekbespreking, oech-, daar snapte ik geen jota van. Of liever, ik begreep niet echt waar Dr. Oliver het over had. Het ging over dieptezicht, en over bomen waarvan je de blaadjes in de diepte zag, verschillende lagen over elkaar. Het ging over de lichtarmatuur die dichter lijkt dan het plafond, het ging over stereobeelden.
Ik kon me er niks bij voorstellen. Ja, tijdens een 3D-film wel, maar in het echt is dat toch niet zo. Euh… blijkbaar toch wel.

Een mens moet dus 36 geworden te zijn om te beseffen dat hij geen dieptezicht heeft. Zeer vreemd allemaal.
Ik heb een aantal oefeningen gedaan, en op korte afstand heb ik het wel, als ik me keihard concentreer lukt het halfweg ook nog, maar verder dan een meter of drie wordt alles voor mij een plat vlak.
En ik die dacht dat dat normaal was.

Tsja, en wat nu? Niks. Ik ben blij dat ik weet dat het een naam heeft.
En nog blijer dat ik dat boek over China niet gevonden heb. Anders zat ik nu thuis met de geelzucht en piepogen.

Geplaatst op 22 augustus 2011, in We doen aan cultuur. Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. ‘Zapnimf leerde ermee leven’?
    Toch een tikkeltje vervelend hoor schat, als je twee uur later dan voorzien regens aankomt omdat je de verkeerde snelweg nam.

  2. Het is een ziekte!
    Dat hetzelfde als zeggen dat het vervelend is dat je man geen neus heeft.
    Ik kan daar niet aan doe-oen! Vraag maar aan Oliver.

  3. Komt in orde. Als je mijn scheerapparaat teruggeeft. Je had het geleend voor je snor, remember?

  4. hmmm… boeken lezen kan dus ook ongezond zijn?

  5. Scheerapparaat voor neushaar ????? Ik ken de diameter van je neusgaten niet maar deze week in Kruidvat; een neustrimmer met… LED verlichting 1,99 euro .

  6. Hm, lijkt me interessant leesvoer. Ware het niet dat ik in slaap val als ik durf te lezen. En rechtstaand lezen zie ik vooralsnog niet meteen zitten.
    (ik heb ook wat mankementjes maar ik ga daar over bloggen. Morgen of zo)

  7. Oh! Moeite om gezichten te herkennen! Dat héb ik!
    (nu rap googlen om te checken in welke mate het gestoord is …) 🙂

  1. Pingback: Neurootmalloot « Tussen ons gezegd en gezwegen

Geef een reactie

