Hmmm Hmmm Humus

We wonen in een bosachtige omgeving. Dennen, berken, beuken en eiken, je vindt ze allemaal kortbij de tuin. De ene takkeboomt al wat hoger het zwerk in dan de andere. Voor beginnende scheutjes is het een hele klus om op te boksen tegen dat groene geweld. Probeer als dreumes maar eens genoeg zon te vangen.

Ons krulwilgje had er iets op gevonden. Standing on the shoulders of giants, dacht het. En ook nog: Hoeperdepoep zat op de stoep, maar het gaat hem hier vooral om dat eerste. Hij had het ongezien klaargespeeld om te kiemen in de goot.

Pas toen krulwilgje al een krulwilg was, bemerkte ik ze. Ik vond het koddig. Wie kan dat nu zeggen dat hij een boom in zijn dakgoot heeft staan. Het gaf een pittoreske touch aan het huis, net ietsje meer je-ne-sais-quoi. De natuur neemt de cultuur over. Schoon toch.
Zapvrouw zag er op het eerste gezicht ook geen graten in. Je wou toch een wingerd tegen de carport, wel nu. Krulwilgje is nog zoveel schoonder. Ze bleef matig sceptisch. Het viel me nog mee.
Alleen toen de bompa langs kwam, moest de boom eruit. Dat wees op verwaarlozing. Of zoiets.

Dus op een zonnige zondag (de eerste sedert juni vermoed ik) zat ik op het dak de dakgoten uit te mesten. Ik stond een beetje wobbelig op de ladder, onzeker mijn evenwicht zoekend, ik heb maar weinig heldendaden verricht op meer dan drie meter boven de grond.

Dus ik vanboven op een ladder die iedere minuut door het vermolmde terras kon zakken (ook dit wordt stilletjesaan aan de natuur teruggegeven). Zeg, schat, wanneer is die dakgoot laatst schoongemaakt? Ze wist het nog precies: september 2000. Toen luisterde ik nog naar Bon Jovi!
Kiekeboe!

You give love a bad name

Het was er verdorie aan te zien: Naast het boompje verwijderde ik kilo’s en kilo’s natuurlijke humus (natuurlijk natuurlijke humus, wat anders? plastieken humus? hmmhmm). Ik vond er een volledig ecosysteem, met pissebedden, de onvermijdelijke spinnen, twee soorten duizenpoten (een rosse en een wit doorschijnende) en een west-vlaamse aardworm. Ik wist dat het een west-vlaamse was, want toen ik “tettink” zei, gaf hij mij een knipoog.

Kijk dat intrigeert me nu: Hoe komt een aardworm nu vier en een halve meter hoog in een dakgoot?
Heeft een merel zijn lunchpakket verloren boven ons dak? Is dat wormbeest omhoog geklommen via de muur, kom nou? Is die pier als verstekeling aan boord gegaan van het zweefvliegtuigje dat zaterdag boven onze tuin termiekte? Is mijn aardworm de Stephen Hawking onder de kruipers en is hij via een vernuftige wijze van telekinese met behulp van een kwartpond pissebedden en twee duizenpoten in onze dakgoot gesukkeld? Een verkeerd gelopen etherische levitatie van Grote Pier?

En wat is de link met de krulwilg? Buiten dan een aanleiding om dit stukje te beginnen? En waarom denk ik dat dat boompje een krulwilg is en categoriseert Zapnimf het eerder als een arrogant stuk onkruid?

En waarom  zit ik die hier boven op de PC te typen terwijl ik ook gewoon lui weggezakt in de zetel een DVD van Derrick kan bekijken?
Een hoofd vol vragen en dat op een zondag. Het wordt weer een zware werkweek.
Geplaatst op 21 augustus 2011, in Een streepje natuur. Markeer de permalink als favoriet. 14 reacties.

  1. Heeft die vent nu geen lekkere kont?! Ja è! Om in te bijten.
    Nu nog een beetje kennis van planten en hij is perfect.

  2. Dvd’s bekijken: ok. Maar dvd’s van Derrick? Dat is toch een serie van jaren geleden waarvan bijna geen enkele acteur nog in leven is? Of ben ik nu aan het flippen?
    Tettinks zijn geen gewone aardwormen. Die muteren bij volle maanlicht in gevleugelde aardvampieren.

    • ja Moose, volgens mij is Derrick zelfs van vóór jouw tijd!

      • Da’s niet zo zeker, Zeezicht. Tenslotte liep de serie ‘Derrick’ zowat een kwarteeuw, zijnde van 1974 tot 1998. In totaal werden 281 afleveringen ingeblikt.

      • Neen hoor, Derrick is zeker van mijn tijd, alhoewel den Stefan er toen al 104 uit zag. Maar ik vond en vind het nog steeds heerlijk. Een detectiveserie aan drie per uur, ideaal om te kijken op een regenachtige zondag om 17u00.
        Ik hou ongelooflijk erg van trage televisie, het kan eigenlijk niet traag genoeg. Nachtenlang kon ik kijken naar het testbeeld, of naar Duitsland, daar reden ze de hele nacht met een treintje rond. Of naar de Ronde van Frankrijk, als er echt helemaal niets gebeurde tijdens een verbindingsrit net na het gebergte.

        Ik heb indertijd er zelfs nog een parodie op gezien van Jiskefet – Derrick heette Tampert, en ze waren op zoek naar een Schwanz. Die aflevering ging aan 1,5 per uur. Heerlijk heerlijk.
        Ik zou ze echt nog eens moeten opzoeken op Youtube of zo.

        Maar eerlijk gezegd, de DVDs heb ik niet 😉

  3. Easy:
    Wormeitjes komen in aarde terecht / aarde waait op of blijft aan vogelpoten kleven / aarde met wormeitjes belandt op het dak en rolt vandaar de goot in / in de goot ligt humus, hét kweekstation bij uitstek voor wormen / resultaat: wormen in je dakgoot.

    Wat die boom/plant/onkruid betreft: vervang in bovenstaande opsomming de ‘wormeneitjes’ door ‘zaadjes’. Klaar.

  4. Heeft nu echt niemand anders reactie op mijn kontje? Neen, echt niet? Toe…

  5. mogen we dat? allé, moose: je kontje ziet er schattig uit!
    Ik heb dikwijls een mail naar Menck gestuurd, wanneer ik iets niet meer vond ofzo en idd, hij wist het allemaal!
    wacht maar tot hij weer gaat bloggen!

  6. die westvlaamse aardworm zat van in het begin reeds op een twijgje van het dappere krulwilgje dat via de giants’ shoulders zijn weg naar boven heeft gezocht.
    De aardworm is van het twijgje _dat inmiddels al een heuse tak was geworden_ afgekropen en resideerde sindsdien mee in de dakgoot.

    Moest Menck het niet hebben geweten, dit ware toch ook geen slechte uitleg geweest, vindedadooknie?

Geef een reactie

